Translate

dimarts, 9 d’agost del 2022

NECROPOLIS DE SON REAL i altres Jaciments a Can Picafort, Santa Margalida.

Es una necròpolis, única a Mallorca i a la resta del Mediterrani,  per la seves característiques. Se va iniciar al  segle -VIII a .c., i allà s’hi feren enterraments durant  uns 800 anys,  dels que podem distingir al manco tres etapes distintes.

Miraré de  intentar entendre, el resum d'aquesta part de la Prehistòria. A veure si a tu  també t’ajuda.

Des de  l’any -2.000 a.c.,  s’inicia el període  (Pretalaiotic arcaic) ,  on la gent vivia dins coves naturals fins a -1.800 a. c.

Fins a l’any -1.500  vivien dins barraques, o  coves naturals, i ja comencen  fer coves artificials.  (Pretalaiotic d’apogeu).   S’utilitza la ceràmica, el os i es comença  a fondre el bronzo, per fer eines.

A l’any  -1.300  a.. c. (Pretalaiotic final), apareixen les navetes per viure,  els enterraments en coves artificials evolucionades. A part de la ceràmica,  el bronzo, es comencen a trobar,  els ídols fàl·lics.

El Taiotic I. Aquella gent edifiquen el talaiot aïllat, que  dura  fins a l’any -1.000 a.c.

El talaiòtic II.  Arriba fins a  l’any -700 a c,  i ja  apareixen les primeres  murades. Aprenen a fer foses de bronzo,  per fer armes defensives : (punyals, dagues, puntes de fletxes entre d’altres)

Al Talaiotic III. Fins a l’any -500 a c. Apareixen les habitacions adossades, la Taurolatria (culte al brau), la incineració, i el comerç amb el púnics.

Al Talaiotic IV. Dura fins a l’any 123, (ocupació romana). Ja hi ha santuaris,  inhumació en posició fetal, en calç, en  taüt. Aculturació, imitació de formes ceràmiques. Trobem : Ceràmica, espades de ferro, plaques de plom,(com les trobades a son Real). Figures de guerreres, caps de bou, i altres estris de bronzo.

A LA NECROPOLIS:

En aquesta època,  apareixen les primeres tombes de la necròpolis. (-800 a  -700 anys a c) i casualment  tenen forma de talaiot circular o quadrat durant  la primera fase del cementiri. Fase I

Des de l’any -600 a 500 tenen forma de micró navetes.   Fase II

A la Fase III  des de l’any ( -400 fins a -200) les  tombes son quadrangulars, en bateria o juntes.

Lo que ens donaria  l’idea, de que les tombes reproduïen en miniatura,  les edificacions existents, com si volguessin prolongar la vida,  dintre les miniatures de la vida real. Acompanyarien  al difunt,  elements , tals com  menjar, adorns i altres estris utilitzades mentre vivien.

 

Tomb 143  Any 2021






 



















RELAT IMAGINATIU.

Baixes amb mi un escalo?

Au idò.

Estem al  fons del túnel,   i sortim a un lloc idíl·lic, ran de la mar i amb una vistes precioses, a una banda el cap de Farrutx, a l’altre el cap de Menorca. Ens donen ombra els ullastres, i les mates de llentiscla. A terra tenim llorigueres de conills i llebres,  que de tant en tant surten corrent, en canvi les tortugues, prenen el sol  tenint fora de la closca el cap i els peus mentre no tinguin perill a la vista.

Ens trobem a  un temps, on un grup de persones,  habiten aquest lloc anomenat ara Son Real. Li diem prehistòria, ja que no deixaren, o no en trobat res escrit o pintat, però si una allau de jaciments i restes arqueològics  importants.  Eren  casadors recol·lectors bàsicament,  també domesticaven animals per consum o fins i tot companyia. Estem als inicis de l’agricultura, i d’això fa 2.823 anys.

Entre la Punta dels Fenicis i la Punta des Patró, ( mes ben dit, la punta dels porros) pareix esser que hi havia com un port natural,  on poder deixar les rudimentaris i escasses  eines de navegació.

Les roques de la costa, (mares) poc consistents son mols bones d’erosionar per els temporals. Així que podria esser que l’Illa dels Porros no fos tal, si no una prolongació de la costa.  De fet jo mateix, de jovenet,  he arribat  peu pla, amb aigua fins a la cintura a l’Illa dels Porros.

Un altra avantatge del mares existent per allà , es la facilitat en poder la  tallar, i donar forma per construir les tombes. Segles mes tard fou una cantera per treure maresos per la  construcció.

 Ara be, la pregunta es.

Perquè un cementiri tan arran de la mar?

Si. Els habitants d’aquella zona, tingueren cura amb fer les tombes,  reproduint  les construccions existents (navetes i talaiots). Es bo de fer pensar que ho feien arran de la mar, per obrir una porta per on havien arribat i obrir la esperança del retorn. Així els difunts, descansarien dintre  de edificacions  reals, però amb finestres  obertes a l’horitzó,  d’aquella mar que tant admiraven i somiaven, plena de aventures.

La mar a l’antiguitat era misteriosa, plena de criatures malèfiques o màgiques i també de sirenes encantades. En el descans etern  esperaven  el moment per on partirien en arribar temps millors. Diria que la mar,  simulava lo que representa el cel a les religions actuals.

El fet de  les tombes  tinguessin forma de talaiot amb miniatura, segurament era perquè perllongar els seus poders terrenals. ( De fet els acompanyaven amb utensilis utilitzats a la vida quotidiana; puntes de fletxa, i altres  que pots veure exposats al museu de son Real)

Vivien al aire lliura la major part del dia, aprofitant un lloc arrecerat  per en cas de mal temps. A l'hivern, estaven a cobro a petites  coves, aprofitant les naturals, o excavades als llocs mes senzills (mares, o terra).  Les protegien amb pedres fent paret.  Mes endavant en poblats de micronavetes.

Estaven organitzats amb un sistema tribal, dirigits  per un patriarca, o persona amb poders mes desenvolupats ( El patriarca ,curandero, sacerdot segons l’època)

Es evident que els talaiots tenien poc espai habitable, a mes les entrades son molt incòmodes casi sempre, segurament  per poder-la tancar  per protegir-se de l’exterior. A la meva opinió, al principi eren un lloc de culte, en torn al que es reunien  per fer les plegaries o ritus moltes vegades dedicats a la fertilitat. No oblidem que la mortalitat infantil era molt alta per les condicions precàries en que vivien.

La majoria d’hores del dia, estaven dedicades a la vida contemplativa. Las nits  per observar  un cel completament clar i estrellat. De les formes  de les constel·lacions i la seua posició,   respecte al sol i la lluna, depenien les energies que  guiaven la predicció del temps, la fertilitat  de les especies o el creixement de les plantes.

Les observacions es transmetien per via oral de pares a fills.  Els savis o dirigents  les interpretaven i guiaven la tribu.

Segurament aquets son als que enterraren a les tombes úniques al mon.

Desconeixem  com parlaven, però unes tabletes  de plom , amb signes podrien,  esser les senyals  dels sistema de comunicació utilitzat.

Be. 

Ara que hem fet un poc d’història ficció, tornem a la realitat, pots pujar amb mi l'escalo que havíem baixat.

Quin viatge, en el temps mes apassionat.

Ah que si.?



RECULL DOCUMENTAL.

En aquest extens recull, trobaràs casi tota la informació, disponible  per internet,  per conèixer els anàlisis i restes arqueològics, dels jaciments de Son Real. Un parell de llibres de les excavacions, que ens donen tota casta de detalls, a la vegada de deixar constància,  del mal estat de conservació i del saqueig que han fet durant anys, els cercadors de tresors. 

També PDF s  les distintes excavacions, que s’han anat fent per allà.

A la contra, els temporals marins que han destruït sistemàticament  la Necropolis que esta a la Punta dels Fenicis i a les Illes dels Porros, (terra ferma aquells anys) com també,   els restes de sa Punta des Patró.

També fotos i vídeos diversos, amb els  que poder gaudir de visites virtuals dels distints jaciments, (Les necròpolis, el Domen de Son Real, el hipogeu a sa Coveta , o els Talaiots com el del figueral, el corral des safra, entre d’altres).

L’inventari arqueològic,  també recollit al BOE  de 2009, a on se anomena la protecció i l’inventari dels jaciments coneguts, terrestres o marítims. Una gran part sense cap intervenció  ni excavació.

Per seleccionar el que vols llegir, utilitza l’Índex  que t’ajudarà  molt.




*     *     * 

INDEX:

- AL MUSEU DE SON REAL

- ANÀLISI ARQUEOLÒGIC. 

- RESTES ARQUEOLÒGIS.

- PDF

SON REAL REVISAT:

                Noves campanyes d’excavació a la necròpolis talaiòtica de Son Real(illa de                      Mallorca,1998-2002)

- PDF:

               CEMENTIRI DELS FENICIOS NECROPOLIS DE SON REAL (Cementiri                  de la punta dels fenicis)   SANTA MARGALIDA,  MALLORCA.

- LLIBRE:

             LA NECROPOLIS DE "SON REAL"  I "LA ILLA DELS PORROS"                             Mallorca. Per Miquel Tarradell.

- LA NECRÒPOLIS DE SON REAL I EL SEU NOM

- INTERVENCIÓ ARQUEOLÒGICA A LA NECRÒPOLIS DE SON REAL (CEMENTIRI DELS FENICIS). SANTA MARGALIDA, MALLORCA. ANYS 2012-2017. PROGRAMA DE RECERCA PLURIANUAL 2013-2017

- JACIMENT  DE  " S'ILLA DELS PORROS "

CONTEXTUALITZACIÓ DE DATACIONS RADIOCARBÒNIQUES, ESTRATIGRAFIA I FASES CRONOLÒGIQUES DEL JACIMENT DE LES EDATS DEL BRONZE I DEL FERRO DE S’ILLA DES PORROS (SANTA MARGALIDA, MALLORCA).

DOLMEN DE SON REAL

SA COVETA

ES FIGUERAL DE SON REAL.  POBLAT.

    Descripció, història i interpretació

- ES FIGUERAL DE SON REAL. TALAIOT QUADRAT.

PUNTA DES PATRO.  SANTUARI TALAIOTIC.

SANTUARI PUNTA DES PATRO.  

      UN SANTUARI DE INSPIRACIO MENORQUINA A MALLORCA.

BALEARES ANTIUGA . LA FINCA DE SON REAL.

FOTOS TOMBES. Joan Forteza.

VIDEOS:

    - NECROPOLIS SON REAL

     - VIDEO  DEL LITORAL  DESDE SA PUNTA DES FENICIS A SA PUNTA DES              PATRO 

      - VIDEO TOMBA 143

- BOE N 18:  Dimecres 21 de gener de 2009. 1015. Protecció dels Jaciments de Son Real.

- INVENTARI ARQUEOLOG DE SANTA MARGALIDA.


*     *     *

MUSEU SON REAL.


A LA NECROPOLIS


PUNTES DE FLEXES

Molts de guerreres que foren sepultats a la punta dels fenicis, anaven acompanyats de les seves armes: Espases, punyals, o puntes de fletxa. A la primera època, els homes enterrats devien ser una mena d’herois, amb els seus noms i llegendes que avui ens resulten desconeguts. Ens el podem imaginar recordant els personatges de les epopeies d’Homer.


 

FRAGMENT D’ESPASA DE BRONZE TROBADA A SON REAL

Una de les característiques de la cultura talaiòtica es el component jeràrquic i guerrer. Aixi queda pales a les tombes de Son Real, on els cabdills i els seus familiar es feien enterrar amb espases i ganivets i fins i tot, cans i cavalls.



TAPS D’OSSOS.

A la necròpolis de Son Real, van trobar uns objectes d’utilitat desconeguda. Son els anomenats “taps “, ossos de fèmur de bòvid treballats mes o menys prismàtiques. La seua abundància  fa pensar que algun ús ritual que avui resulta misteriós.



DISC DE BONZE

Entre els signes  de prestigi dipositats també hi ha discos de bronze, de vegades associats a cadenes. Una de les funcions que podien tenir, a mes de la ornamental, era produir qualque tipus de so, com si fossin instruments musicals. 



CRANI.

L’estudi dels cranis trobats a Son Real ha revelat moltes histories. Així, aquesta calavera va pertànyer a un home d’uns  anys, edat molt avançada per aquell temps. Va morir com a conseqüència de tres cops d’espasa, el darrer quals quant estava caient a terra. La profunditat de la lesió dona una idea clara en la força del primer cop.









A LA PUNTA DES PATRO

VAS DE SACRIFICIS

Al santuari de la punta des Patró, varen aparèixer nombrosos testimonis d’ofrenes i sacrificis. Els ossos sobretot de cabra, així com la gruixuda capa  de cendra existent, semblen indicar la celebració d’actes rituals. Els vasos crestats eren també utilitzats per aquets ritus, probablement per contenir productes votius com ara el vi, la mel o la llet, que se oferien a les divinitats.



AL POBLAT DES FIGUERAL

FRAGMENS DE CERAMICA TROBATS AL POBLAT.

A territori de l’antic poblat talaiòtic, nombrosa ceràmica en superfície, indica que aquesta fou una població important, malgrat que a penes hi queden restes visibles. La presencia de la ceràmica romana també indica la pervivència d’aquest nucli. Probablement  les pedres del poblat foren utilitzades mes tard per bastir una alqueria als voltants.




FASES DE LA NECRÒPOLIS

Segles VIII-VII a .c. primers enterraments a la necròpolis de Son Real, tombes en forma de talaiots de planta circular i quadrada.

Segles VI-V a. c, micronavetes.

A partir del segle IV i fins al II a ,c tombes quadrangulars construïdes juntes o en bateria.

 

ANÀLISI ARQUEOLÒGIC

Respecte del món funerari de l'edat del ferro, la construcció de tombes monumentals i cambres funeràries és un fenomen que es manifesta a les Illes Balears únicament a les necròpolis de la badia d'Alcúdia de Son Real i l'illot des Porros.[3] Tots dos cementiris tenen com a característica geogràfica la seva proximitat a la mar, i són localitzats en puntes o braços de terra que caracteritzen aquell tram de litoral. És molt possible que l'illot des Porros fos una d'aquestes puntes, convertida en illot amb posterioritat al seu ús com a necròpolis.

 

Els primers enterraments a la necròpolis de Son Real, dels s. VIII-VII aC, es realitzaren en tombes que miniaturitzen edificis d'ús social i significat simbòlic, com són els talaiots de planta circular i quadrada. Al voltant del s. VI-V aC, un nou tipus d'estructura (anomenada pels arqueòlegs micronaveta per inspirar-se, tal vegada i a escala més reduïda, en les navetes d'enterrament menorquines) es construí en totes dues necròpolis. Presenten plantes absidals o en forma de ferradura. Cal esmentar que algunes d'aquestes micronavetes presenten orificis en les parets, que els arqueòlegs han anomenat finestres, amb funció ritual o simbòlica. També presenten dues fosses paral·leles excavades a la roca del fons de les sepultures, la funció de les quals no ha pogut ser establerta, però que en tot cas no eren per a dipositar-hi els cossos dels finats. Davant de l'illot des Porros, a la punta des Patró, sembla que en aquell moment existí un centre de culte d'acord amb els materials arqueològics documentats sense relació amb estructures.[4] A partir del s. IV aC, les dues necròpolis divergiren quant a les estructures que s'hi construïren. A Son Real, s'hi seguiren bastint tombes familiars o individuals, tot i que de menor qualitat i amb elements reaprofitats de les sepultures anteriors, mentre que, a l'illot des Porros, s'hi construí la primera cambra d'enterrament col·lectiu, de planta absidal (l'anomenat cercle C), a la qual seguiren dues més durant els segles III-II aC (cercles A i B), així com diferents fosses ovals amb coberta de pedra que ocuparen l'exterior de les cambres i els nivells superiors de l'interior d'alguna d'aquestes.

 

D'aquest darrer moment, sembla datar la introducció d'un nou ritual d'enterrament, la incineració, que coexisteix amb l'antic ritual inhumador. Aquest fet s'ha posat en relació amb contingents de població insular que havia estat fora de l'illa (mercenaris enrolats als exèrcits cartaginesos) o població exterior (possiblement d'ètnia púnica) incorporada per matrimoni.[5][6][7] Va ser durant el s. II aC que es construí també un santuari a la punta des Patró.[4][8][9] Les inhumacions del cementeri de les diverses èpoques representades es caracteritzen per la col·locació del cadàver en posició fetal, molt probablement fermats amb cordes o embolcallats en sudaris.

 

Els materials d'importació (ceràmics i metàl·lics fonamentalment) trobats en aquests tres jaciments (Son Real, Illot des Porros i Punta des Patró) es retrotrauen a èpoques antigues (s. VI-V aC) i la seva adquisició per part de les poblacions locals s'ha de posar en relació amb l'incipient comerç púnic controlat per la veïna illa d'Eivissa. A partir del s. IV aC, els intercanvis augmentaren de manera contundent (presència d'àmfora vinària, vaixella, denes de collar de pasta de vidres, entre d'altres) pel mateix vector comercial punicoebusità.

 

És probable que la població que s'enterrà a les necròpolis de Son Real i l'illot des Porros hagués viscut en un poblat que se situa al voltant de les cases de possessió de Son Real.



https://ca.wikipedia.org/wiki/Necr%C3%B2poli_de_Son_Real

*     *     *

RESTES ARQUEOLÒGICS


Amb 154 restes, és el municipi mallorquí que en té la major densitat de l'illa i un dels que en té més en nombre absolut. Comprenen des l'edat del bronzo més primerenca fins a l'edat mitjana, i exemplifiquen la totalitat de moments històrics de Mallorca.

Cal destacar-ne:
-El poblat pretalaiòtic (aprox. 2.000 AC) des Figueral de Son Real (aprox. 2.000 AC)
-El sepulcre dolmènic de Son Bauló (aprox. 2.000 AC)
-Les coves des Revellar (aprox. 2.000 AC) destinades a enterrament
-El conjunt talaiòtic de sa Cova de sa Nineta (Son Serra)
(primera foto de la dreta)
-El santuari de Son Marí

Les Necròpolis de Son Real I l'Illa dels Porros

La Necròpoli de Son Real, que fou emprada des de l'edat del ferro fins a l'època romana, està composada per més de cent sepultures construïdes, de diverses formes ( navetiformes, quadrades, circulars) que semblen reproduir, a petita escala, els diferents llocs d'hàbitat de la seva cultura (cambres navetiformes, talaiots quadrats, talaiots circulars).(Segona foto)

La Necròpoli de l'Illa dels Porros està composada per tres grans hipogeus (tombes excavades a la roca i que tengueren un sòtil tapat amb columnes), de caràcter col×lectiu, a les quals s'accedia mitjançant escales, també excavades a la roca.
La resta d'enterraments eren sepultures, de forma aproximadament circular, de petites dimensions.

 

7. LA NECRÒPOLIS DE SON REAL
(Cementiri dels fenicis)
Es tracta d¹una necròpolis única a Mallorca i a la Mediterrània Occidental durant aquest període per mor de l¹existència de tombes construïdes de tipus monumental. Fou emprada des de l¹edat del ferro fins a l¹època romana. Està composada per més de cent sepultures construïdes, de diverses formes: quadrades i circulars (finals s. VII-VI a.C.), amb una planta amb forma de ferradura (s. V a.C.) i rectangulars (s. IV a.C. - I d.C.). Aquestes sepultures semblen reproduir, a petita escala, les construccions més importants de la cultura talaiòtica (cambres naviformes, talaiots quadrats i circulars).
S¹hi han conservat 109 tombes, que ocupen una superficie aproximada de 800 m2, on es localitzaren les restes de prop de 300 persones, tot i que és possible que n¹hi haguessin enterrat més de 400.
El cementeri va ser emprat per enterrar-hi un sector dominant de la comunitat, organitzada en una societat de tipus aristocràtic. Entre els rituals s¹hi ha documentat el banquet o àpat funerari i la deposició d¹ofrenes (com es pot apreciar per la presència de restes òssies animals i petxines). La cultura material apareguda en els enterraments està constituïda per objectes de prestigi i ornamentals, d¹ús quotidià i ritual, de metall, d¹os, de vidre i ceràmica. Fins al segle IV, el cossos eren inhumats, i a partir d¹aquest segle, indistintament inhumats i cremats.

8. LA NECRÒPOLIS DE S¹ILLA DELS PORROS
La necròpolis de l¹illa dels Porros, d¹una superfície aproximada de 3.050 m2, està situada a l¹illot del mateix nom, a uns 100 m de la vorera de la mar.
El jaciment està composat per
1. Tres grans sepultures de caràcter col.lectiu, on coexisteixen la inhumació i la incineració: la més antiga (s. IV a.C.) és una cambra funerària de forma semicircular, amb murs formats per grans blocs de pedra. Les altres dues tombes estan excavades parcialment en la roca i parcialment construïdes amb murs de pedra. Cada una presenta una escala d¹entrada i columnes adossades o centrals. Datades entre el III i II aC. tengueren un sòtil tapat amb columnes.
2. Restes de tombes semblants a les de Son Real (quadrades i micronavetes), molt destruïdes (anterior al s. IV a.C.)
3. També es documenten altres enterraments d¹inhumació fora de les cambres i en fosses ovals (posteriors al s. III-II a.C.). Segurament l¹illot es va utilitzar per practicar-hi enterraments en època romana o medieval.
Conjuntament, totes les estructures tenen una extensió aproximada de 450 m2 i s¹hi han localitzat les restes de 269 individus. La cultura material que apareix en aquestes tombes és semblant a la de Son Real.

lavila.org

https://www.artifexbalear.org/son_rea.htm


*    *     *

PDF

SON REAL REVISAT:

Noves campanyes d’excavació a la necròpolis talaiòtica de Son Real(illa de Mallorca,1998-2002)

Jordi Hernández-Gasch

Joan Sanmartí

Míriam Castrillo

Alícia Alesán

Jordi Alfonso

Ramon Álvarez

Núria Tarradell

Assumpció Malgosa

 

SON REAL, UNA NECRÒPOLIS TALAIÒTICA DE PRESTIGI?

Son Real és un cementiri que pertany a la cultura talaiòtica, però que constitueix un unicum dins aquesta. La major singularitat rau en la utilització de tombes, en comptes d’efectuar els enterraments en coves naturals amb tancament ciclopi, coves retocades o hipogeus. Les sepultures, a més, miniaturitzen construccions de significat social, com són els talaiots circulars, els quadrats i les navetes, moltes de les quals de factura monumental.

Excepcional, que no única, és també la utilització de la cremació com a ritual funerari en la darrera fase (SR III). En tot cas, si culturalment presenta trets diferencials, socialment també.1 Si a nivell general hi ha cert consens per part dels protohistoriadors a considerar que la cultura talaiòtica presenta una estructura social complexa en procés de jerarquització, els estudis paleodemogràfics realitzats a Son Real demostren en la primera fase (SR I) un accés diferenciat al dret a enterrar-se en aquest cementiri, reservat en bona part a homes d’edat adulta o madura. Alguns d’aquests s’han pogut caracteritzar, per l’armament que els acompanyava i per l’enterrament a la mateixa tomba d’un ca, com a guerrers.

 En la segona fase (SR II), la progressiva generalització de l’accés a la necròpolis, respecte del sexe i l’edat dels individus enterrats —tret dels individus infantils, sempre subrepresentats—, no s’acompanya d’una davallada tècnica en la construcció de les tombes ni en el nombre d’objectes d’acompanyament, que fins i tot augmenta. La tercera fase (SR III) sí que presenta una característiques constructives molt inferiors —reaprofitament de carreus i pedres, menys monumentalitat de les estructures—, però no dels elements que denoten cert estatus social —en especial metalls.

 

Sense que s’hagi pogut establir una comparació amb d’altres cementiris talaiòtics —ja que Son Real és, de lluny, la necròpoli arqueològicament més estudiada—, és difícil d’establir l’exclusivitat del cementiri: és a dir, si acumula més riquesa i trasllueix més poder social, polític i econòmic que d’altres necròpolis contemporànies. Si bé és cert que s’hi troben diversos elements de prestigi, també és cert que aquests no acompanyen tots els difunts, tret del fet, si de cas, d’accedir a una tomba pròpia o familiar dins un cementiri únic. El biaix evident respecte a l’accés a l’enterrament a la necròpolis durant SR I, tampoc no és comparable a d’altres cementiris en mancar estudis paleodemogràfics que, més enllà de tractar la població d’un cementiri globalment en un sol període cronològic ampli, permetin assignar els individus determinats, i d’acord amb l’estratigrafia arqueològica, a un arc temporal més acotat. D’altra  banda, també és clar que els objectes d’acompanyament considerats de rang estan presents en d’altres necròpolis talaiòtiques.

 

En el cas d’acceptar que Son Real és el cementiri d’una elit, sense tenir evidències arqueològiques de la procedència dels individus enterrats, tampoc no podem assegurar si aquesta residia en diversos poblats, i era un cementiri de diversos poblats, o si bé habitava en un únic nucli. La primera hipòtesi és culturalment infreqüent, mentre que la segona suscita dues possibilitats més, que es tracti d’un poblat relativament gran però d’igual rang a la resta, o d’un centre regional en què aquesta classe social es concentrés. Els estudis espacials efectuats a Mallorca semblen suggerir, en contra d’aquesta darrera possibilitat, l’absència de jerarquització entre assentaments (Aramburu-Zabala 1988), la qual cosa no significa que presenti el mateix potencial econòmic, social i polític un poblat com el de Vistalegre Vell (Manacor, 12.000 m2) i un altre com el de sa Mola (Santa Eugènia, 1.300 m2), per no esmentar el superpoblat menorquí de Son Catlar (36.000 m2).

 

1 Per descomptat, opinem que l’arqueologia funerària permet una reconstrucció social de les poblacions que s’enterraren en els cementiris que elles mateixes varen construir. Malgrat les dificultats d’interpretació, pensem que les personalitats socials dels individus enterrats es traslladen a l’àmbit funerari mitjançant un llenguatge simbòlic que té per base material la combinació dels diversos tipus d’estructures, dels objectes d’acompanyament i d’ofrena i de les restes materials procedents d’altres activitats rituals. Òbviament el reconeixement més bàsic de la personalitat social del difunt és la seva presència en el cementiri, efectuada i acceptada per la comunitat que l’enterra.




http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/mayurqa/index/assoc/Mayurqa_/2005v30p/379.dir/Mayurqa_2005v30p379.pdf

*      *     *

PDF:

CEMENTIRI DELS FENICIOS NECROPOLIS DE SON REAL (Cementiri de la punta dels fenicis)

SANTA MARGALIDA,  MALLORCA.

Codi museu de Mallorca DA 10/12

Del 4 al 17 d’0ctubre de 2010


A Mallorca, el nom de Son Real va unitat inevitable a l'arqueologia, a causa dels nombrosos i significatius jaciments que, des de fa dècades, es coneixen dins els límits d'aquesta possés ió. Aquesta importància ha estat remarcada per diferents autors que han treball at als seus jaciments

 

L'àrea arqueològica de Son Real acull nombrosos jaciments de característiques diverses, en relació a la conservació, importància arqueològica i patrimonial, cronologia i adscripció cultural. Si bé n'existeixen d'altres, els més importants d'aquests j aci ment s han es tat investigats arqueològicament en diferents moment sia càrrec de diversos investigadors : E s Figuer al de Son Real per Guillem Rosselló-Bordoy i Joan Camps, el Cementiri des Fenicis –nom amb el que també coneix la necròpolis de Son Real- i S'Illa de Porros per Miquel Tarradell, en els anys seixanta, i, a la segona meitat dels norantai en els anys ho fans mi l, per Joan Sanmartí i Jordi Hernández- Guasch, i Sa Punta des Patró per Magdalena Salas , juntament amb els fans darrers caixòats .

 

De banda dels jaciments esmentats, es coneixen tres coves artificials que tipològicament s'adscriuen al període naviforme, tot i que en no haver-se excavat i possiblement haver es tat espoli adés d’antic , no se'n pot ex treure capa alt a informació ,llevat del precedent que, a nivell funerari, constitueix per a les molt millors conegudes necròpolis de l'edat del ferro de la zona.

 

El lloc funerari més antic, però, és remuntaria a la primera meitat del segon mil·lenni, moment en el que s'ha de donar el dolmen de Son Real, un jaciment afectat d’espoli que sortosament fou excavat en els darrers anys (Plantà amoret al. 2004). La intervenció va permetre confirmar la seva cronologia i funcionalitat, tot i que sembla que no es va acabar i que, per tant, mai va arribar a emprar-se. En aquest sentit, cal recordar que les úniques estructures megalítiques conegudes a Mallorca es concentren en aquesta banda de la badia d'Alcúdia(Son Bauló i S'Aigua Dolça),establint u n nexe evident amb la població menorquina coetània o, com a mínim, amb els mateixos fenòmens culturals

11.

 

CONCLUSIONS

La intervenció arqueològica a la necròpolis de Son Real de l’any 2010 ha permès avançar en la recuperació monumental del jaciment i en el coneixement que entenim.

A nivell de restauració s’ha intervingut en diferent mesura en 8 estructures que són exemples típics de la problemàtica de conservació que presenta el jaciment. Gràcies a l’arxiu fotogràfic Tarradell ha estat possible reconèixer els blocs i lloses caiguts, recuperar-los i restituir-los, tornant les tombes a l’estat que presentaven en el moment del seu descobriment. També s’ha dut a terme la consolidació de crestes i la restitució construcció de fonaments, en cas que fos absolutament necessari.

A nivell d’excavació, la intervenció ha permès deixar al descobert paraments que estaven pràcticament amagats, amb les repercussions que té aquest fet de cara a la museïtzació del jaciment i recuperar informacions que resumim a continuació. D’una banda, la intervenció ha permès documentar un fet que excepcionalment havia estat observat per Miquel Tarradell, com ara és que algunes tombes mostren clarament que les fosses que contenen van ser realitzades amb anterioritat a la construcció dels paraments de l’estructura. És a dir, la construcció d’una nova sepultura o, si més no d’algunes, s’inicià amb la neteja dels sediments fins atènyer la plataforma rocosa i amb l’excavació de dues fosses paral·leles. Encara que no hi ha evidència arqueològica al respecte és de suposar que aquest acte constructius ‘acompanyaria d’algun ritual. Tal vegada, això expliqui que moltes apareguessin buides en el moment de la seva excavació, ja que en el lapse de temps entre la construcció i el primer ús es pogueren reblir. D’altra banda, l’excavació ha documentat el que probablement s’hagi d’interpretar com a restes de d’espolis o excavacions precedents. En aquest sentit sembla que es poden interpretar els blocs i lloses localitzats en l’espai central del sector 1 excavat. Que l’acumulació de pedra no és un enderroc ho demostra el fet que entremig d’aquests blocs s’hi hagin trobat les restes del que en principi es va interpretar com a una deposició secundària (bàsicament un crani i alguns ossos llargs, tots els quals en molt mal estat de conservació) els quals procedirien de la neteja d’alguna sepultura presumiblement en el moment d’efectuar una nova inhumació. Aquestes restes esquelètiques s’acompanyaven d’un tassonet sencer de ceràmica a mà. L’anàlisi que  de les pròpies restes i de la documentació arqueològica en va fer Cristina Rihuete(com. pers. 2011) ha permès precisar que moltes de les restes, sinó totes, podrien pertànyer a un mateix individu adult de sexe indeterminable i que la posició del crani, de l’húmer, del fèmur i del radi són coherents amb una posició flexionada del cadàver. Això ens porta a considerar finalment que es tracta d’una inhumació primària i a interpretar el mur corb UE 6 com a capçalera d’una tomba d’aprofitament de l’espai inspirada en el tipus micronaveta

(T 123a). El mur de tanca de la sepultura va desaparèixer, tal vegada per una excavació efectuada en un moment indeterminat, però no corresponent ni posterior a l’excavació de Miquel Tarradell, atès que el nivell superficial contemporani és perfectament distingible. Aquesta excavació degué provocar també l’extracció de part de l’esquelet. Com a conseqüència només amb posterioritat a remoció de terres es va abocar el sediment i les lloses que cobrien les restes encara in situ

. La desaparició de mur en tombes de poca entitat com la que ens ocupa s’ha pogut comprovar en intervencions anteriors (cf . T 122 i 123) (Hernández-Gasch, Ramis 2010).Finalment, volem destacar que any rere any es constata un increment del nombre de visitants a la necròpolis, per la qual cosa esdevé urgent acabar amb la consolidació, excavació i mesialització, és a dir, l’adequació per a la visita, del jaciment per motius de seguretat dels propis visitants, de les restes descobertes i pel seu aprofitament social

 


https://www.academia.edu/4980560/MEM%C3%92RIA_Necr%C3%B2polis_de_Son_Real_Cementiri_de_la_Punta_dels_Fenicis_Santa_Margalida_Mallorca_Codi_del_Museu_de_Mallorca_DA10_12_Del_4_al_17_d_octubre_de_2010


*     *     *


LLIBRE

LA NECROPOLIS DE "SON REAL"  I "LA ILLA DELS PORROS"  MALLORCA Per Miquel Tarradell.


Per llegir el llibre pitja l'enllaç:

https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/ebook/4049/free_download/


https://www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/449999/2018-Intervencio-arqueologica-necropolis-son-real-2012-2017_baixa.pdf?sequence=1


*       *     *

SON REAL  NECRÒPOLIS  TALAIOTICA DE LA EDAT DE FERRO.

Catàleg i inventaris


https://www.academia.edu/44324891?fbclid=IwAR2yigVjrcNhU0D8Ct1FL4Zg1vIHL04pxy0QpWezX5y9KvnvclFY45pjnRQ

*    *      *

LA NECRÒPOLIS DE SON REAL I EL SEU NOM.

3.2. La necròpolis de Son Real

Notícies històriques

El nom popular de la punta on se situa la necròpolis de Son Real, la Punta des Fenicis,

evidencia un coneixement en temps passats de l'antiguitat de l'enclavament, com a

mínim en el s. XVIII, moment en què tal vegada algun erudit local degué de designar-lo

amb aquest terme. En els mapes d'abans del descobriment del jaciment, l'indret venia

designat amb el nom de sa Torreta. Atès que en els voltants no apareixen restes de

cap construcció, tal topònim podria derivar de què les restes mai foren enterrades del

tot per la arena. De fet, en el moment d'iniciar-se les excavacions per l'equip del Dr.

Tarradell es reconeixien a la perfecció uns cercles de pedra, corresponents a les

tombes circulars, que són aquelles que tenen les cotes més altes (Tarradell 1964,

Tarradell i Hernández-Gasch 1998).

https://www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/449999/2018-Intervencio-arqueologica-necropolis-son-real-2012-2017_baixa.pdf?sequence=1

 

https://www.recercat.cat/handle/2072/449999

*      *      *

INTERVENCIÓ ARQUEOLÒGICA A LA NECRÒPOLIS DE SON REAL (CEMENTIRI DELS FENICIS). SANTA MARGALIDA, MALLORCA. ANYS 2012-2017. PROGRAMA DE RECERCA PLURIANUAL 2013-2017

Hernández Gasch, Jordi; Burgaya Martínez, Bernat; Munar Grimalt, Margalida

NUMERO PAGINES; 1.365

Les campanyes d’excavació i consolidació a la necròpolis de Son Real del programa de recerca plurianual (2013-2017), als quals s’afegeix a la present memòria la intervenció de 2012, per ser l’any en què es va començar a excavar dos dels sectors de la zona nord, s’han centrat en aquesta zona del cementeri, la darrera que restava amb certa extensió per acabar d’explorar. En aquestes campanyes s’ha passat d’aproximadament 123 estructures documentades a la necròpolis fins l’any 2010 a 136 des de l’any 2012, nou de les quals durant els anys del projecte quinquennal. El resultat d’aquestes intervencions és l’excavació de pràcticament tota la zona nord i la definició, sistematizació i estudi d’un tipus nou d’estructures, les tombes de planta semicircular/oval semisoterrades/exemptes corresponents a la segona fase del cementeri (SR II), si bé alguns exemplars d’aquest nou tipus ja s’havien excavat amb anterioritat. En aquest sector també s’han reconegut, excavat i document noves estructures mai localitzades fins a la data com l’ossera E129 o la tomba similar a les fosses amb corona de pedres i coberta del sector sud-oest de l’illa des Porros (T130). A més, s’han realitzat nombroses observacions a d’altres sectors de la necròpolis que capgiren, matisen o afegeixen informacions a observacions i conclusions a les que s’havia arribat prèviament i que s’han recollit a l’apartat de conclusions integrals. La intervenció arqueològica ha permès avançar de manera molt important en la recuperació monumental del jaciment. S’ha de destacar l’enretirada de terreres que condicionaven i empobrien la vista panoràmica que es tenia del monument i sobretot la consolidació gairebé completa del jaciment i la restauració integral d’algunes estructures amb la recol·locació de cobertes. La consolidació ha estat molt intensiva en el sector sud-est, en especial en els extrems sud i nord els quals es trobaven des de fa dècades en un estat important de degradació. També s’han restaurat les estructures excavades d’antic o en el present projecte plurianual en els diversos sectors de la zona nord. En aquest cas, s’han restituït tantes cobertes com la preservació de les seves lloses ha fet possible. A més, s’han realitzat tasques de consolidació i de manteniment en diversos punts de la necròpolis. Algunes de les restauracions ha obligat a escometre petites excavacions dels sediments aportats amb posterioritat a les excavacions tarradellianes per causes naturals o bé de relictes mai excavats. Finalment, s’ha realitzat anualment el desherbatge sencer de la necròpolis, un jaciment que a l’actualitat compta amb nombrosos visitants diaris, que durant certes èpoques de l’any esdevenen nombrosos.

https://www.recercat.cat/handle/2072/449999

*    *       *

JACIMENT  DE  " S'ILLA DELS PORROS "

JORDI HERNÁNDEZ GASH

JOAN SANMARTÍ

Departament de Prehistòria, Historia Antiga i Arqueologia. Universitat de Barcelona

ASSUMPCIÓ MALGOSA

ALÍCIA ALESAN

Unitat d'Arqueologia, Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia. Universitat Autònoma de Barcelona

El jaciment és situat dins del terme municipal de Santa Margalida, a la part meridional de la badia d' AIcúdia, damunt d'un petit illot de forma vagament el·lipsoidal, d'uns 70 m per 45 m, situat a uns 50 m de la línia de costa i a uns 500 m a oest de la gran necròpoli de Son Real (o Punta deIs Fenicis) (Tarradell, 1964), amb la que guarda una relació evident (Lamina 1)

La hipòtesi que en època antiga hagués pogut estar unida aterra ferma (Tarradell, 1964,23) és, segons sembla, versemblant, però de moment no ha estat verificada. Les restes arqueològiques es concentren a la meitat meridional, ja que la resta de l'illot a penes s'aixeca per damunt del nivell del mar i és batuda per les onades; no sembla probable que mai hi hagi hagut en aquesta zona cap tipus d'ocupació humana. A la meitat sud l’alçada arriba a 2,5 metres sobre el nivell del mar ,la qual cosa ha fet possible la conservació d'estructures i sediments, així com l’existència d'una vegetació característica, que dona el seu nom a l'illa.

 Els treballs d' excavació a S' Illot des Porros es van iniciar l'any 1959 sota la direcció del Dr. Miquel Tarradell, llavors catedràtic  d’Arqueologia, Epigrafia i Numismàtica de la Universitat de Valencia, i es van continuar fins al 1969. Aquests treballs van portar a la llum tres grans cambres funeràries deforma vagament circular, que el Dr. Tarradell  va signar amb els noms de "cercles" A, B i C, denominació  que nosaltres hem mantingut.  A més, també es van excavar altres estructures funeràries a la part sud-occidental de l'illot (lam. 2 i 3).

Els resultats d' questes investigacions només han estat publicats, de forma molt limitada en un treball (Tarradell, 1964) que, redactat abans de la finalització dels treballs, no pretenia ser més que un avançament deIs resultats, en espera d'una publicació completa que, per raons diverses, mai no s'ha pogut realitzar. Cal dir, amb tot, que el Dr. M. Tarradell ha deixat una rica documentació escrita i gràfica -especialment fotogràfica que actualment es troba en curs d' estudi i que ha estat fonamental per a l'elaboració d'aquest primer treball que ara presentem.




https://www.academia.edu/4711162/La_necr%C3%B2poli_talai%C3%B2tica_de_SIllot_des_Porros



*    *     *


CONTEXTUALITZACIÓ DE DATACIONS RADIOCARBÒNIQUES, ESTRATIGRAFIA I FASES CRONOLÒGIQUES DEL JACIMENT DE LES EDATS DEL BRONZE I DEL FERRO DE S’ILLA DES PORROS (SANTA MARGALIDA, MALLORCA)


 


https://edicions.uib.cat/ojs/index.php/Materialidades/article/view/803/895

*     *      *

DOLMEN DE SON REAL

El dolmen de Son Real és un dolmen situat a la Finca Pública de Son Real, dins el terme de Santa Margalida, a Mallorca. Es tracta d'una estructura funerària de caràcter col·lectiu que pertany al període del Bronze Antic o Dolmènic Balear (2000-1600 abans de la nostra era). Juntament amb el de Son Bauló i al de l'Aigua Dolça formen un conjunt de tres elements únics a Mallorca, tots situats a la Badia d'Alcúdia. El dolmen de Son Real té l'especificitat de tractar-se d'una estructura inacabada: segons les hipòtesis exposades pels autors de l'excavació, fou abandonat en favor de l'hipogeu de Son Real, també conegut com a sa Coveta.[1]



 

https://ca.wikipedia.org/wiki/Dolmen_de_Son_Real





https://balearesantigua.com/son-real-dolmen/

*      *     *  

SA COVETA



https://balearesantigua.com/son-real-hipogeo/

*     *     *


ES FIGUERAL DE SON REAL.  POBLAT

 

Es Figueral de Son Real és un jaciment prehistòric de l'illa balear espanyola de Mallorca. Es troba al municipi de Santa Margalida, a la comarca d'Es Pla o Pla de Mallorca, prop de la costa nord de l'illa. El jaciment d'època pretalaiòtica, que també va ser habitat a l'inici de la cultura talaiòtica (també cultura talaiòtica) i durant l'època islàmica, va ser excavat a partir de l'any 1965 per Guillem Rosselló Bordoy i Juan Camps Coll per encàrrec del Museu de Mallorca. .[ 1][2]

POSICIÓ

Es Figueral de Son Real es troba a la zona de Son Real, dins del terme municipal de Santa Margalida. Son Real és el nom d'una antiga finca que s'estenia al llarg de la costa entre les desembocadures del Torrent de Son Bauló i el Torrent de Son Real, dos torrents que des de l'interior de l'illa drenen les aigües de fortes pluges cap al nord cap al mar Mediterrani. . Actualment la finca està parcel·lada i està travessada de nord-oest a sud-est per la carretera estatal MA-12, que uneix Alcúdia amb Artà per Can Picafort.

 

Parts de la finca van ser adquirides pel Govern de les Illes Balears, el govern de les Illes Balears, i són gestionades pel govern regional com a Finca pública de Son Real. Aquests inclouen un centre d'informació i un petit museu a la part principal i dependències de l'antiga finca. El jaciment arqueològic des Figueral es troba aproximadament a 400 metres al sud-est dels edificis del costat sud-est de la zona de la Finca pública i bona part dels seus terrenys al nord de la carretera provincial.[3] Un santuari talaiòtic va ser destruït per la construcció de la carretera. Al sud de la MA-12 hi ha més restes del jaciment, però els seus contorns només es poden veure en fotografies aèries.[4]

DESCRIPCIÓ

La zona del jaciment arqueològic des Figueral, als terrenys de la Finca pública de Son Real, al nord de la carretera provincial, té uns 50 metres de diàmetre. Aquí, en un petit turó, hi ha restes de murs de fonamentació d'edificis de ferradura i en forma de ronyó del període 1100 a 850 aC. irregularment junts.[5][6] A més de les construccions superposades, al nord del turó hi ha el cas d'una estructura tallada a la roca, única a les illes però no datable.[4]

 

Segons la datació amb radiocarboni, es va trobar una estructura naviforme cap al 960 aC. (± 120 anys) i cap al 920 aC. (± 80 anys) abandonat. Ambdues mostres de sòl utilitzades per a la datació provenen d'estrats del turó, que contenien ceràmica talaiòtica.[7][8] Altres troballes de ceràmica mostren que el lloc es va establir de nou en època islàmica, cap a l'any 990 (± 80 anys),[8].[9] Un abocador d'escombraries trobat en un edifici va proporcionar informació sobre els hàbits alimentaris en el moment de l'ús.[4] Es van descobrir restes d'animals de gossos, mariscs i oques, entre d'altres.[10

 


https://de.wikipedia.org/wiki/Es_Figueral_de_Son_Real


Descripció, història i interpretació

Construït durant el Bronze Antic, la seva cronologia data de 1.100 a. C. i sembla que va ser ocupat fins a la definitiva consolidació de la cultura talaiòtica cap al 850 a. C.

 

Es Figueral de Son Real està format per unes vuit construccions semblants a navetiformes d'una alçada mitjana entre 50 cm i un metre. El monument central es troba al cim duna duna quaternària i és un edifici de planta triangular amb escàs espai útil. A la cambra, també de planta triangular, s'hi accedeix per un corredor estret que s'inicia en un portal obert en un dels vèrtexs de l'estructura triangular. La façana de l'edifici ve precedida d'una plataforma escalonada amb graus delimitats per murs.1

 

Al monument central se li van anar adossant una sèrie d'estructures de planta arronyonada que recorden les navetes, però ni la tècnica constructiva ni les seves construccions es corresponen a les navetes clàssiques. Alguns d'aquests edificis disposen de petites bases de columna, en un cas unides per un muret, semblants a les columnes polilítiques presents als talaiots posteriors però molt diferents en la seva tècnica i funció. A la part nord hi ha un navetiforme excavat a la roca gres, amb un banc corregut als murs i tambors de columnes al seu eix que és únic a tot Mallorca. La seva funció i cronologia no es van poder determinar en estar desproveït de context arqueològic i físicament separat de la resta d'estructures.2

El jaciment va ser excavat el 1965 per Guillem Rossello Bordoy i Juan Camps Coll. El monument elevat al cim de l'altell va donar una estratigrafia corresponent al Pretalaiòtic i els inicis del Talaiòtic (1.100 aC). Les restes de ceràmica i bronze semblen indicar que el conjunt va ser construït a finals del bronze balear i que va perviure en els primers temps del talaiòtic.3

 

El conjunt va romandre abandonat fins al període Musulmà, durant el qual es va tornar a utilitzar com a habitació, com mostra la presència d'una gerra del període califal, datada cap al 960 dC. C.4 Al costat de les restes de ceràmiques i bronze, es van trobar molins, punxons d'os i restes de fauna pertanyents a cabres, oques, porcs, bòvids i un cànid. Les restes de mol·luscs i marisc demostren l'aprofitament de recursos alimentaris provinents de l'albufera i el mar propers.5

 

Segons Rossello Bordoy, el paral·lelisme arquitectònic entre el complex de Son Real i altres monuments de caràcter navetiforme és difícil de plantejar. Per a ell, l'edifici elevat va ser concebut indubtablement aïllat, de planta absorbida però molt diferent dels navetiformes mallorquins, especialment per les proporcions de la façana i per l'entrada lateral, element totalment nou a l'arquitectura prehistòrica mallorquina. A l'hora d'interpretar aquestes construccions, cal tenir en compte els monuments situats als voltants del Figueral. Entre ells, es detecta un edifici absidal deteriorat per les obres d'ampliació de la carretera, dos navetiformes danyats i les restes de dos talaiots, un de quadrat amb porta i un altre de circular. Tot sembla confirmar que la zona va constituir una àrea religiosa, almenys durant els primers temps talaiòtics. És possible que alguns dels edificis navetiformes del Pretalaiòtic tinguessin un caràcter ritual que va perviure amb el canvi cultural del talaiòtic.6 Però és possible que el moment final de l'ús de l'assentament pugui allargar-se fins aproximadament el 850 aC. C., com podria indicar la presència d'un botí de bronze, peça rara al conjunt d'objectes de bronze de l'illa. Aquesta data com a referència de l'abandó final de l'assentament coincidiria amb la consolidació definitiva de la cultura talaiòtica i l'aparició dels primers talaiots.7



https://es.wikipedia.org/wiki/Figueral_de_Son_Real



*     *    *


***

Intervenció Arqueològica al poblat d’Es Figueral de Son Real

(Finca Pública de Son Real, Santa Margalida, Mallorca). Any

 

2020.

2.2 Antecedents

El jaciment d'Es Figueral de Son Real sembla que va ser descobert l'estiu de 1958 durant el treball de

camp realitzat per Rosselló Bordoy en relació a una beca de recerca de la Fundació March. Els

resultats, inèdits, figuren a una Memòria lliurada a l'esmentada fundació l'any 1960, en la qual

 

s'esmenta l'existència d'un turonet amb restes de murs al nord del km 17,700 de la carretera Alcúdia-

Artà, aleshores de recent construcció. L'article de Mascaró Pasarius publicat en el tom 32, núm. 792-

 

795, dels anys 1961-1962 del Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana no identificà les restes del

jaciment que ens ocupa, com ja va assenyalar Rosselló Bordoy (1972: 112), qui l'any 1965 sol·licità i

obtingué la subvenció i el permís per escometre els treballs.

L'excavació es va realitzar en un temps rècord, com sigui que només duraren cincs setmanes es va

excavar la pràctica totalitat del jaciment (Rosselló Bordoy 1972: 120). El planejament de l'excavació,

encara que a la publicació no s'especificà, va seguir el que es podria considerar com a una adaptació

del mètode Wheeler, en boga en aquells moments. Així, s'obriren el que s'anomenà com a cales de

comprovació a l'est, nord i oest del monument elevat, damunt el mateix monument i a l'anomenada

cambra de doble absis al nord-oest del complex. Cada cala cobrí una superfície de 3 m2

 

amb testimonis

intermedis de 0,50 m, que foren eliminats conforma avançaven els treballs. En el sector est es va

operar d'una manera similar, tot obrint set rases d'est a oest (d'A a G), a les que seguiren quatre

trinxeres més (H, K, L i M) per acabar d'excavar les habitacions A i B, a capes regulars de 15-20 cm de

potència. D'igual manera, la zona nord del jaciment es va excavar mitjançant trinxeres (X, Y i Z),

orientades de nord a sud, mentre que les rases del sector oest foren la projecció de les que s'havien

obert a l'altra banda del monument central, en el sector est (Rosselló Bordoy 1972: 120-122).

Es tracta d’un conjunt monumental format per sis construccions similars a les navetes amb un

monument central situat a sobre d’un petit turó. Aquest monument, de perfil esglaonat, és de planta

aproximadament triangular, si bé acabat en absis, i acull una cambra en el punt més elevat. Té al

davant una àmplia plataforma, esglaonada a sud-est de la cambra, on presenta un corredor estret

d’accés. Al monument s’hi van adossar una sèrie d’estructures de planta navetiforme, tot i que algunes

sofriren reformes posteriors que les modificaren notablement.

La cronologia del conjunt s’ha establert entre el bronze final i el primer ferro, si bé en el jaciment s’hi

va documentar també una ocupació islàmica.

Les estructures estan realitzades amb pedres treballades, majoritàriament d’origen sorrenc (marès) i

de mides variables. Alguns murs conserven fins a 5 o 6 filades, tot i que la majoria no superen les tres

filades. D’altres murs estan muntats directament a sobre el substrat geològic (la duna fossilitzada) i

d’altres encara estan construïts sobre paquets de sediment terrós de gruix variable.

Sembla clar que a més d’aprofitar l’estructura natural del turó per construir el monument central

elevat i esglaonat, també repicaren el substrat de marès per realitzar-hi fonamentacions, terrasses per

situar-hi les construccions o la plataforma del monument central i, fins i tot, una estructura sencera

com les restes de la naveta que es troben a la part nord del jaciment, excavada al marès amb un banc

corregut en el mur i tambors en la seva part central (Recinte 10).

S’ha sostingut que el Figueral de Son Real és un poblat de transició entre el període navètic i el talaiòtic

 

(Calvo & Salvà 1997; Hernández-Gasch & Aramburu-Zabala 2005; Lull et al 2008; Salvà & Hernández-

Gasch 2009) pel fet de presentar les estructures domèstiques i auxiliars agrupades al voltant d’un

 

monument central elevat, si bé les cases encara són de planta de ferradura, és a dir, navetes. Fins i tot

les estructures descrites i grafiades amb estructures internes i tancaments que les allunyen de les

navetes, s’ha comprovat sobre el terreny que responen a adossaments i, per tant, a evolucions

posteriors de les estructures (Hernández-Gasch et al. 2015a: annex 2.2). Si bé les dades existents no

són gens conclusives quant a la cronologia (Micó 2005: 197), en els darrers anys s’ha pogut incloure

aquest assentament dins el fenomen de les estructures esglaonades de finals del IIn. mil·lenni a.n.e.

(Gelabert et al. 2018: 140). Tanmateix, la concreció cronològica segueix essent essencial per dilucidar

el caràcter precursor o arcaïtzant del conjunt.

Amb posterioritat a la campanya d’excavació del jaciment i encara en els anys seixanta es va fer una

consolidació puntual dels punts febles del jaciment, emprant ciment mallorquí.

Aquesta consolidació es va realitzar seguint els criteris de l’època, reubicant simplement les pedres al

seu lloc d’origen, en els millors dels casos. 1 De totes maneres, no s’ha de menystenir aquesta tasca ja que, si no s’hagués realitzat, i tenint en compte l’abandonament a què s’han vist sotmesos molts

jaciments durant anys, els danys en la seva conservació haurien estat molt superiors.

Després de dècades d’abandonament, l’any 2015 l’Ibanat va encomanar una intervenció de neteja als

tres signants del present informe, la qual va ser executada en col·laboració amb la Brigada del Consell

Insular de Mallorca, jun a un informe de l’estat de conservació del jaciment (Hernández-Gasch, Munar

& Burgaya 2015). El mateix any l’Ibanat va demanar als mateixos tècnics un projecte d’intervenció

arqueològica per a una actuació integral en el jaciment de cara la seva conservació, recerca i

adequació a la visita (Hernández-Gasch, Munar & Burgaya inèdit b).

Finalment, l’any 2020 l’Ibanat va encarregar el projecte d’intervenció arqueològica executat ara i del

qual s’informa aquí, donant compliment a les tasques inicials (neteja i documentació) i d’urgència

(consolidació dels elements més degradats i ruïnosos) del projecte integral a fi d’aturar la degradació

de les estructures i contribuir a la seva recerca i difusió.


https://drive.google.com/file/d/1raOshx9tViohgFMas0Hnsw5ZxBlLgvDB/view


 ES FIGUERAL DE SON REAL.  TALAIOT QUADRAT.

 

COORDENADES:   X: 516000    Y: 4398140   Z: 42

TIPUS: talaiot quadrat

CRONOLOGIA: talaiòtic

NOTES:  lado: 10, 8 m; orientació:150 o

 

BIBLIOGRAFIA:

Mascaró (1961-62: 94) IMPP: T.1085 (III)12-5fI C; Aramburu-Zabala (1998;2004

 

 *     *     *

 CORRAL DE SAFRA

NOMBRE:

SON REAL. CORRAL DE SAFRA

COORDENADES:   X: 516000   Y: 4398300   Z: 38

TIPUS:  naviformes, estructura

NOTES:

 Encara que s'ha classificat l'estructura com a santuari, podria tractar se d'un corral de los naviformes.

CRONOLOGIA:

naviforme, talaiòtic, baleàric

BIBLIOGRAFIA

: Rosselló, 1972;I C: “santuari talaiòtic de planta en forma de ferradura”; Aramburu-Zabala (1998; 2004

 

 


 

Corral de Safra travessat per l'antiga carretera. Amb l'ampliació d'aquesta via a fines del segle XX se va destruir un altra part del monument  (Rosselló, 1972: Lám I)

 A: estructuraB: naviformes (Rosselló, 1972: Lám I




https://www.academia.edu/36913980/INVENTARIO_ARQUEOL%C3%93GICO_DE_MALLORCA_SANTA_MARGALIDA


*  *    *

PUNTA DES PATRO.

SANTUARI TALAIOTIC.

 

6. CONCLUSIONS

En I ‘estat actual del coneixement podem individualitzar tres períodes a partir de I‘estratigrafia obtinguda i de I ‘anàlisi dels materials:

Període l.- Jaciment anterior al recinte actualment visible, que es caracteritza estratigràficament per nivells que contenen fauna en molta abundància, i estructuralment per la llar de focÆet 7 (arranjament inicial i refecció), per la possible estructura identificada sota el mur occidental (fet 9) i per les restes localitzades a l'avantcambra i sota el mur 5, al costat oriental del corredor (fet 8). La cronologia absoluta s'haurà de cercar en anàlisis radio carbòniques, atesa la sola presència de ceràmica indígena. Cal dir, amb tot, que la total absència d'importacions a tom suggereix una datació anterior al segle Iv aC. La troballa fora de context d'una vora de copa jònia tipus 82, de la segona meitat del segle vI aC evidencia, si més no, I ‘existència del jaciment en aquella data, però res no permet relacionar amb seguretat aquesta peça amb les restes del període 1.

Període 2.- Jaciment anterior al recinte actualment visible i posterior a la fase 1. La seva existència la suggereix la trobada fora de context d'una àmfora ebusitana PE 14Æ-8.1.1.1., que sembla implicar una ocupació del lloc en un moment que cal datar entre el període l, probablement anterior al segle Iv aC, i el període 3, que es data del segle It aC. La confirmació d'aquest fet s'haurà de trobar en l'excavació a I'exterior de la cambra fins ara descoberta.

Període 3.-La fase de construcció del recinte va comportar I ‘excavació dels sediments antics, de manera que es tracta d'un edifici semi hipogeu, semblant a les cambres funeràries de s'Illa des Porros. Les semblances de tipus arquitectònic entre el santuari i la necròpolis, més enllà del vincle cultual que hi hem establert, podrien tenir una significació cronològica. Així, s'ha pogut datar la construcció i ús principal dels cercles A i B en els segles III-II aC, coincidint en aquest darrer moment amb els materials dels nivells d'ús del santuari, molt homogenis. Encara que JonoI HrnNÁNnBz-Gnsclg^, et. al. Er snNrunRl rRr-ntòtlc on Sn PuNrn ors Pnrnó (SnNrn M¡,ncnuon, Mnlloncn) aquests nivells haguessin estat netejats periòdicament, és impossible que de les utilitzacions antigues no n'hagi quedat cap resta material, sobretot quan el subsol arenós ha conservat moltíssimes restes del precedent període 1. Finalment, cal apuntar que la trobada d'una urna d'inhumació infantil falcant una de les lloses del parament extern del santuari (mur 6) pot posar-se en relació amb les urnes trobades a s'Illa des Porros formant una estructura bastida possiblement en el segle u aC, que reaprofita aquestes peces com a material de construcció, però procedents segurament d'una àrea de necròpolis infantil que per cronologia relativa es pot situar amb anterioritat del segle v aC (HnnNÀNonz, S¡.Ntrr¡.nrí, 1998). Malgrat tot, I'absència d'elements de cronologia absoluta potser es podrà pal·liar amb I ‘excavació dels estrats exteriors. La construcció del mur 3, que forma el costat occidental de la cambra principal, sembla assenyalar una reestructuració que va suposar una reducció de l'espai ocupat pel recinte cultual. Quant a la construcció de l'avantcambra, de la lectura estratigràfica no sembla desprendre's un lapse dilatat en relació a I ‘erecció del recinte, tot i que les relacions estratigràfiques indiquen clarament la seva posterioritat. La fase d'ús del recinte ha quedat ben datada per la ceràmica d'importació en la segona meitat del s. II aC, i la destrucció/abandonament es devia produir a finals d'aquesta centúria o poc després. El bol púnic amb grafit llatí documenta possiblement una de les darreres ofrenes. El material que acompanya I ‘enderroc no sembla posterior a la darrera fase d'ús del recinte.

Tot i que la planificació original del recinte sembla curosa, almenys en la projecció i execució de la planta, amb mesures proporcionades i geometria regular, amb paraments externs de lloses verticals i el revestiment que evidencien la intenció estètica dels constructors, no es pot oblidar la baixa qualitat de la talla (i encaix) de la pedra (marès), que contrasta amb l'estereotomia de les cambres A i B de s'Illa des Porros, construïdes entre els segles ru i u aC, del santuari proper de Son Marí, el bastiment del qual no està datat, malgrat que no apareix cap material anterior al segle u aC, per no esmentar les tombes de la fase antiga i intermèdia de Son Real (segles vrr a v aC), molt més llunyanes en el temps.

Cal notar I ‘estranyesa d'alguns elements en el context talaiòtic mallorquí, com ara la façana còncava (documentada a Son Mas i típica dels santuaris de taula menorquins), la columna adossada (que trobem a la sala hipòstila de les Paises i a les cambres funeràries de s'Illa des Porros i novament en els santuaris i hipogeus menorquins), el corredor d'entrada amb les dues antes adossades (element que comparteix amb les cambres possiblement contemporànies de s'Illa des Porros i amb els santuaris menorquins). Igualment, cal assenyalar la total excepcionalitat a Mallorca d'altres característiques del santuari, com la llosa central -possiblement connectada des d'un punt de vista conceptual amb Ia taula menorquina-, si bé la presència de diversos monòlits de menors dimensions és un fet ben documentat en alguns santuaris mallorquins, com els de Son Corró o el de les Antigors (Gunnnnno, 1990- l99l:1996), o, en el conjunt de les Balears, I ‘excentricitat de la porta i I ‘avantcambra. En aquest sentit, cal recordar que la connexió arquitectònica (i tal volta cultural 98 i/o ètnica) amb fenòmens menorquins ha estat observada a propòsit dels megàlits coneguts a l'àrea (Son Bauló i I ‘Aigua Dolça) (FALIA), de la concepció de les micronavetes a Son Real i s'Illa des Porros, i de les columnes adossades i parets reentrants en aquest darrer jaciment.

Respecte a la funció simbòlica del monòlit es poden argüir diversos fets: I ‘alçària que superen les parets, que no ha variat massa de l'alçària original, de manera que és clar que sobresortia i era visible des de fora del recinte; el fet que estigui encarat perfectament a la porta, cosa que li atorga una posició central que no ocupa geomètricament (desplaçada a NO); I ‘orientació cap a S, que podria ser una orientació cultual per als accessos d'alguns dels edificis talaiòtics, i l'existència d'ofrenes a banda i banda de la llosa (fets I i 2), en un cas amb una disposició especial, en cista, que assenyala també que aquest és un element de culte rellevant. Aquest potser sigui, de fet, una representació simbòlica de la deïtat.

Cal assenyalar també que el santuari no és un edifici aïllat sinó un complex cultual a diversos nivells, tant pel fet de la molt probable existència d'altres estructures contemporànies en el jaciment, a banda de les ja excavades, com per la relació amb els jaciments veïns i amb el paisatge que els acull. Respecte a la relació amb les necròpolis de Son Real i s'Illa des Porros, pensem que la relació de proximitat geogràfica amb el darrer cementiri, així com la coincidència cronològica i de formes arquitecturals, permeten avançar que ens trobem davant un santuari en el qual es practicaven rituals lligats al culte als morts. La relació temporal pot remuntar-se al segle v aC, com a mínim, centúria en què s'ha comprovat I ‘existència d'una primera necròpolis de microestructures de tipus micronaveta (Hnnr.rÀNDEZ, S¡,NIr,¡¿.nrí, 1998) a I ‘illot i que de moment està testimoniada en el jaciment de sa Punta des Patró des d'un punt de vista ceràmic, tot i que l'ús del recinte i l'avantcambra durant el segle u aC coincideix en el temps amb una bona part dels enterraments del cementiri. Finalment, pel que fa a l'arquitectura, els següents elements assenyalen el parentiu de les construccions de I'illot amb el santuari: la disposició semihipogea,la planta de ferradura i les dimensions similars, les lloses verticals externes, la columna adossada a Ia dreta de I ‘entrada (cercle B), les antes adossades a la porta, la columna enfrontada a I ‘entrada (encara que no es tracti de lloses, les cambres de I'illa datades en els segles uI-u aC tenen enfrontades a la porta columnes polítiques, que, si bé en el Cercle A podrien tenir una funció arquitectònica, en el cas del Cercle B semblen tenir una funció més simbòlica que no pràctica).

En moments de crisi cultural, d'amenaces exògenes a I ‘ordre cultural talaiòtic (en el segle II aC per I ‘increment del contacte amb el món colonial i la presència romana a l'illa) algunes comunitats indígenes semblen reforçar la seva identitat amb un increment de l'activitat ritual (sembla que el mateix s'observa a Son Mas).

Aquesta activitat encara que no s'estronca arreu sembla afectada notablement per la romanització a l'àrea de Son Real, ja que la freqüentació dels jaciments esmentats, sense desaparèixer, disminueix en el segle I aC de manera notable.



 http://www.amicsclosos.cat/documents/articles/Punta-Patro_SantuariTaliotic.pdf



*     *     *

SANTUARI PUNTA DES PATRO.  

UN SANTUARI DE INSPIRACIO MENORQUINA A MALLORCA







https://www.academia.edu/4980667/SA_PUNTA_DES_PATR%C3%93_UN_SANTUARIO_DE_INSPIRACI%C3%93N_MENORQUINA_EN_MALLORCA_




BALEARES ANTIUGA . LA FINCA DE SON REAL.

https://balearesantigua.com/la-finca-de-son-real-una-secuencia-arqueologica/

 *   *     *

FOTOS TOMBES. Joan Forteza.





*    *     *

VIDEOS:

 NECROPOLIS SON REAL



https://arqueotrip.com/son-real/

*       *     *

VIDEO  DEL LITORAL  DESDE SA PUNTA DES FENICIS A SA PUNTA DES PATRO

PER SUPERPOSICIO IMATGES  DESDE 1956, 1984, 1989, 2001, 2002, 2006,  2008, 2010, 2012, 2015. 2018, 2021.



https://youtu.be/g-gkNpz8IsA

*    *       *

VIDEO TOMBA 143


https://fb.watch/hgCcgMxfQT/


*   *    * 

AL DIARI DE MALLORCA TOMBA 143

https://www.diariodemallorca.es/part-forana/2021/06/10/hallazgo-nuevo-cuerpo-necropolis-son-52847888.html


*      *       *

BOE N 18  

Dimecres 21 de gener de 2009

1015

Resolució de 18 de desembre de 2008, del Consell Insular de Mallorca (Illes

Balears), referent a la incoació de l'expedient de delimitació de Son Real

com a zona arqueològica a Santa Margalida.

 

4.b) La delimitació de lentorn de protecció del bé afectat.

El límit del bé declarat coincideix amb l'entorn de protecció.

La delimitació de la zona a protegir es trobaria inserida dins l'arc que va des de la costa fins a 4 km cap a l'interior del terra i des del torrent de Son Bauló al torrent de Son Real, seguint els seus cursos.

 S'inclouen en aquest perímetre ambdós costats de els torrents Entenem que els dos torrents són una fita a l'espai natural que defineix un espai cultural

Pel que fa al límit no hem delimitat un perímetre de 4 km respecte de la zona costanera, amb el centre a la necròpolis de Son Real (Cementiri dels Fenicis).

La delimitació que proposem es fa en relació amb les distàncies estimades a  relació entre la necròpolis i les zones de població. En el cas de Son Real la zona de dunes propera a la costa defineix un espai poc procliu per al cultiu i els assentaments humans. 

Per tant aquesta distància que abasta normalment un anell entre 2 i 3 km, s'hauria d'augmentar en el cas que ens ocupa. Els condicionants geogràfics, per una part els torrents i de l'altra les dunes i les àrees d'albufera, aquestes darreres inadequades pels assentaments estables, proporcionen aigua i fauna abundant i fan inevitable que la zona sigui una font de recursos (aigua, caça, fusta...).

 

Als dos primers km de ràdio es localitzen pràcticament totes les àrees funeràries i de culte (coves, sepulcres i santuaris), definint el caràcter representatiu del litoral.

La zona destabliments de població se situa a partir dels 2 km (segon cercle 2-3 km), on estarien les primeres terres cultivades. Entre els 4 i els 4,5 km es localitzen elements en comunitats amb idèntic comportament que els enterraments de Son Real. Per tant, es pot establir una hipòtesi de treball que defineixi un poblament en tota aquesta àrea d'ocupació que es relacioni amb la franja funerària i ritual costanera, establint un vincle comú per tot el territori i probablement amb relacions de parentiu entre els diferents establiments.

En funció d'aquesta teoria, considerem necessari aprofundir en l'estudi arqueològicde la zona.

I per fer-ho hem de garantir la preservació de tots els jaciments localitzats i els que es poguessin documentar en el futur en la delimitació proposada.

Vegeu annex gràfic.

 

4.c) Les pertinences o accessoris del bé.


Llistat de localitzacions de béns arqueològics a protegir:

Jaciments calcolítics:

JA 161- Sepulcre megalític de Son Real.

Jaciments pretalaiòtics:

40/009. 1–Cova del Curgull/coves de Son Real.

40/009.2–Cova.

40/009.3–Cova.

40/017.1–Figueral de Son Real III (poblat).

40/017.2.

40/014–Figueral de Son Real I (poblat).

40/020–Tanca de s’Era (naviforme).

40/132–Sa Talaieta (estructures).

40/155–Naveta de Son Real (naviforme).

Jaciments talaiòtics:

40/007–Punta des Fenicis (necròpolis).

40/008–Illot des Porros (necròpolis).

JA 156.

JA 158.

JA 159.

40/051–Costa de Son Real (ceràmica).

40/048–Cova del Torrent de Son Real III (cova).

40/047.1–Cova del Torrent de Son Real II (cova).

40/047.2.

40/045–Cova del Torrent de Son Real I (cova).

40/027.1–És Ravellà I (talaiot).

40/027.2.

40/016–Figueral de Son Real II (talaiot).

40/043–Zona arqueològica Són Real V (estructures).

40/023–Pinar de Son Real II (estructures).

40/154–Poblat talaiòtic de Son Real (poblat).

40/122–Cova de Can Ignaci (estructura).

40/095–Silo i pedres aïllades talaiòtiques (estructures).

Jaciments talaiòtic romans/romans:

40/049–Mur del torrent de Son Real (estructures).

40/028–Es Ravellà II (vila).

40/015–Zona arqueològica Son Real II (ceràmica).

40/019–Zona arqueològica Són Real III (ceràmica).

40/013–Zona arqueològica Son Real I (ceràmica).

40/041–Zona arqueològica Són Real IV (ceràmica).

40/153–Villa romana de Són Real (vila).

Jaciments medievals/moderns:

40/040–Talaiot de Son Real (estructures).

Jaciments de cronologia indeterminada:

40/012–Naveta (hàbitat).

40/010–Cista 1 (enterrament).

40/006–Cova de s’Ermità (?).

40/052–Marina de Son Real (estructures).

40/022–Pinar de Son Real I (estructures).

40/024–Pinar de Son Real III (estructures).

40/021–Dunes de Son Real (estructures).

40/042–Ortostato de Son Real (estructures).

JA 157.

40/067–Cova de ses Òlives (cova).

40/050–S’Hort des Ravellar (cova).

40/066–Cova del torrent de Son Real IV (cova).

40/046–Abric del torrent de Son Real (estructures).

Jaciments subaquàtics:

Al plànol JAS 001, JAS 002, JAS 003


https://www.boe.es/boe/dias/2009/01/21/pdfs/BOE-A-2009-1015.pdf


FOTOS NECROPOLIS




























INVENTARI ARQUEOLIG SANTA MARGALIDA

ÍNDICE

40-7. Son Real. Cementeri des Fenicis.

Necròpolis

40-8. Illot des Porros Necròpolis

40-10. Son Real. Dolmen?

40-14. Son Real. Es Figueral  Poblat

40-16. Figueral de Son Real. Talayot ​​quadrat

40-18. Son Real. Corral de Safra . Naviformes. Estructura

40-25. Son Serra de Marina. Cova desa Nineta. Centre cerimonial

40-27. Son Real. Es Ravellar . Talayot ​​circular

40-30. Son Serra de Marina. Naviforme

40-31. Son Serreta. Tanca de sa carretera. Santuari

40-33. Son Serreta. Es Figueral Vell. Túmul escalonat

40-36. Son Serra de Marina. Es Pinar Centre cerimonial

40-37 Son Serra de Marina. Can Regalat. Restos

40-38 Son Serra de Marina. Talayot ​​circular

40-44. Ca l'Amo en Jaume. Es Castellots. Centre cerimonial

40-53 Son Baulo Dolmen

40-56. Son Marí. Sementeri des Talaiots. Santuari

40-58. Son Marí   Túmul escalonat

40-60. Son Marí. Tanca deses Eres  Sinestructura s

40-61. Son Marí. Sementer des Doblons. Talayot ​​circular

40-63. Son Marinet. Son Marí.Túmul escalonat

40-69. Santa Eulàlia. Sinestructures

40-81. Son Fav. Sin estructuras

40-85. Son Fotj. Sinestructures

40-86. Vernissa Vell. Sin est

40-104. Ses Cases des Camp d'en Serra. Sinestructures

40-105. Son Fullós. Sinestructures

40-108. Turó de sa Teulada. Sin estructuras

40-113. Cases de Sa Boleda. Sinestructures

40-127. Son Durí . Talayot ​​circular

40-129. Sa Talaia. Restos

40-134. Binicaubell. Aldea de naviformes

40-139. Can Corones. Sin estructuras

40-140. Vernissa Nou. Sin estructuras

40-151. Son Real. SesCasos. Restos

40-152. Son Real. Turó NO. Sin estructuras

40-153. Son Llompart. Sinestructures

40-154. Son Femenía. Heroi. Sinestructures

40-156. Son Real. SaPunta des Patró. Saructura


2 comentaris:

  1. Molt acurada aquesta exposició i molt interessant.
    Gràcies, Pep!

    Aferradetes.

    ResponElimina
  2. Moltes gracies sa lluna, sempre van be paraules engrescadores,

    Aferradetes

    ResponElimina